מדד המחירים לצרכן ממשיך לתפס

Construction Works Frankfurt Downtown Germany

שוק הדיור הישראלי נתון בשנים האחרונות לתנודות משמעותיות, כאשר המחירים עולים במהירות. עם זאת, בחודשים האחרונים השוק הראה סימני יציבות, כאשר מדד המחירים לצרכן (CPI) נותר ללא שינוי יחסית. אמנם מדובר בסימן חיובי למשק, אך חשוב לציין שהמדד עלה ב-0.8%, מה שיש לו השלכות על מי שנקט במסלולי משכנתא צמודים למדד.

כאשר מסתכלים על מדד המחירים לצרכן בשוק הדיור, חשוב לקחת בחשבון את הגורמים השונים המשפיעים עליו. אחד הגורמים המשמעותיים ביותר הוא היצע וביקוש של דיור. בשנים האחרונות נוצר בישראל מחסור בדיור שהביא לעליית מחירים. עם זאת, חלה עלייה בהיצע הדיור בשנים האחרונות, מה שסייע לייצוב המחירים.

גורם נוסף שמשפיע על מדד המחירים לצרכן בשוק הדיור הוא הריביות. כאשר הריבית נמוכה, קל יותר לאנשים ללוות כסף לרכישת בית. זה יכול להוביל לעלייה בביקוש לדיור, מה שיכול להעלות את המחירים. עם זאת, כאשר הריבית גבוהה, קשה יותר לאנשים ללוות כסף, מה שעלול להוביל לירידה בביקוש לדיור ולירידה במחירים.

בחודשים האחרונים שוק הדיור נותר יציב יחסית, כאשר מחירי הדירות בחודשים פברואר-מרץ נותרו ללא שינוי בהשוואה לחודש הקודם, ושיעור העלייה השנתי ירד ל-11%. עם זאת, חשוב לציין כי המדד עלה ב-0.8%, מה שיש לו השלכות על מי שנקט במסלולי משכנתא צמודים למדד.

משכנתא צמודה למדד היא סוג משכנתא פופולרי בישראל. משכנתאות אלו צמודות למדד, כלומר התשלומים החודשיים מותאמים לפי מדד המחירים לצרכן. כאשר המדד עולה, התשלומים החודשיים עולים, וכאשר המדד יורד, התשלומים החודשיים יורדים. זו יכולה להיות אופציה טובה עבור לווים שרוצים להגן על עצמם מפני אינפלציה, אך בתנאי שוק אלו מסלולים צמוד מדד עלולים דרמטית לעלות את ההחזר החודשי. נציין כי יועצי משכנתאות של הכוורת מקבלים פניות רבות על ייעוץ באיחוד הלוואות והפחתת ההחזר החודשי כדי לצלוח את התקופה של עליות ריבית ומדד מחירים לצרכן.

עם זאת, העלייה של 0.8% במדד גורמת לכך שמי שנקט במסלולי משכנתא צמודים למדד יראה עלייה בתשלומים החודשיים. זה יכול להוות נטל משמעותי עבור חלק מהלווים, במיוחד אלה שכבר מתקשים להסתדר. ללווים חשוב להיות מודעים לסיכונים הפוטנציאליים ולתכנן בהתאם.

כשמסתכלים ספציפית על סעיף שכר הדירה, ללא שכר דירה ציבורי, חלה עלייה קלה של 0.3 אחוז. עם זאת, חשוב לציין כי עבור שוכרים שחידשו חוזה חלה עלייה של כ-3.6% ולשוכרים חדשים חלה עלייה של כ-9.0% בדמי השכירות החודשיים. בפילוח לפי מחוזות נרשמו שינויי המחירים הבאים: ירושלים (0.4%), צפון (0.8%), חיפה (0.7%), מרכז (-0.1%), תל אביב (-0.3%) ודרום (-0.2%). אחוזים. מחירי הדירות החדשות עלו ב-0.1%.

מהשוואה שנתית של מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים פברואר-מרץ 2023 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים פברואר-מרץ 2022 עולה כי מדד מחירי הדירות השנתי עלה ב-11.0%. בפילוח לפי מחוזות נרשמו השינויים הבאים במחירים השנתיים: צפון (15.2%), חיפה (12.9%), מרכז (11.9%), תל אביב (9.8%), ירושלים (9.5%) ודרום (7.9% ).

ברבעון הראשון של שנת 2023 עמד המחיר הממוצע בפריסה ארצית על 1,969.8 אלפי ש"ח, עלייה של 1.0% לעומת המחיר הממוצע ברבעון הקודם (1,951.0 אלפי ש"ח). אמנם היו כמה תנודות בשוק הדיור, אבל היציבות הכוללת במחירים היא סימן חיובי לכלכלה. עם זאת, לווים שלקחו מסלולי משכנתא צמודים למדד צריכים להיות מודעים לסיכונים הפוטנציאליים ולתכנן בהתאם. חשוב להמשיך לעקוב אחר מדד המחירים לצרכן והשפעתו על שוק הדיור.

שתפו עם חברים

קבל הצעת מחיר עכשיו!

הרשמו לניוזלטר שלנו

ידע שווה כסף

עיצוב ללא שם (17)
סקירות שוק

שוק הנדל"ן: מה צפוי לנו בשנתיים הקרובות?

שוק הנדל"ן עובר בשנתיים האחרונות שינויים דרמטיים, כאלה שלא נחוו כאן מאז ימי האינתיפאדה השנייה. וזה מפתיע מעט מאחר ודירת מגורים עשוי להיות 'מוצר צריכה

שלום בהרצאה
משכנתאות ומימון

הבשורה של מדד המחירים האחרון

מה אפשר ללמוד מהמדדים שפורסמו היום ומה צופן לנו העתיד? מדד תשומות הבנייה וגם מדד מחירי הדירות בירידה.מדד המחירים לצרכן אמנם עלה ב0.3 אבל אם