קצת מספרים: איך התחיל 2023 בענף המגורים

צחי קווטינסקי ושלום שטיינברג

שוק הנדל"ן הישראלי חווה ירידה משמעותית במספר העסקאות בינואר, כך עולה מהסקירה האחרונה של משרד האוצר. מספר העסקאות הסתכם ב-7,093, כולל דירות בסבסוד ממשלתי, המהווה ירידה חדה של 39% לעומת ינואר אשתקד.

מספר העסקאות בשוק החופשי עמד על 6,558, ירידה של 35% לעומת ינואר אשתקד וירידה של 2% לעומת החודש הקודם. את הירידה ברכישות הובילו "משפרי דיור" ורוכשי דירות ראשונות, שרשמו ירידה של 42% ברכישות לעומת ינואר אשתקד.

רכישות המשקיעים בינואר הסתכמו ב-1227 דירות, ירידה של 18% לעומת ינואר אשתקד. עם זאת, חלה עלייה של 4% ברכישות אלו לעומת החודש הקודם. רמת רכישות המשקיעים בדצמבר 2020 הייתה הנמוכה ביותר שנרשמה בעשרים השנים האחרונות.

מכירות המשקיעים בינואר הסתכמו ב-1,055 דירות, ירידה חדה של 37% לעומת ינואר אשתקד, בדומה לשיעור הירידה שנרשם בסך עסקאות יד שנייה. "מלאי" הדירות בידי המשקיעים המשיך לרדת, ונלקחו ממנו במהלך החודש כ-320 דירות.

מכירות הקבלנים בינואר הסתכמו ב-2,145 דירות, ירידה של 42% לעומת ינואר אשתקד וירידה של 5% לעומת החודש הקודם. זהו החודש השנים-עשר ברציפות של ירידות במכירות הקבלנים.

סך העסקאות בדירות יד שנייה בינואר עמד על 4,255, ירידה חדה של 37% לעומת ינואר אשתקד. זהו בינואר הנמוך ביותר בעסקאות יד שנייה מאז 2003, שעליו האפילה האינתיפאדה השנייה.

רכישות המגזר הנקרא "משפרי דיור" בינואר עמדו על 2436 דירות, ירידה חדה של 42% לעומת ינואר אשתקד. מניתוח מחירי הדירות שרכשו "משפרי הדיור" לעומת מחיר הדירה שמכרו עולה כי מאז אפריל השנה הקודמת שבה החל בנק ישראל להעלות את הריבית, חלה ירידה משמעותית בשיעור שיעור אלו ששיפרו דיור.

נתונים ראשוניים לחודש פברואר מראים אף הם על רמת עסקאות נמוכה, המהווה ירידה משמעותית בהשוואה לפברואר של השנה הקודמת.

לסיכום, שוק הנדל"ן הישראלי חווה ירידה משמעותית במספר העסקאות בינואר, עם ירידות ברכישות שהובילו "משפרי דיור" ורוכשי דירה ראשונים. ירידת הריבית והתמריצים הממשלתיים להגדלת היצע הדיור עשויה להביא להתאוששות בשוק בחודשים הקרובים. עם זאת, הסיכונים והאתגרים של עליית האינפלציה, מתחים גיאופוליטיים ושינויים במדיניות הממשלה עלולים להשפיע על מסלול השוק. חשוב לקונים, למוכרים ולמשקיעים להישאר מעודכנים ולפקח מקרוב על ההתפתחויות בשוק.

שתפו עם חברים

קבל הצעת מחיר עכשיו!

הרשמו לניוזלטר שלנו

ידע שווה כסף

עיצוב ללא שם (17)
סקירות שוק

שוק הנדל"ן: מה צפוי לנו בשנתיים הקרובות?

שוק הנדל"ן עובר בשנתיים האחרונות שינויים דרמטיים, כאלה שלא נחוו כאן מאז ימי האינתיפאדה השנייה. וזה מפתיע מעט מאחר ודירת מגורים עשוי להיות 'מוצר צריכה

שלום בהרצאה
משכנתאות ומימון

הבשורה של מדד המחירים האחרון

מה אפשר ללמוד מהמדדים שפורסמו היום ומה צופן לנו העתיד? מדד תשומות הבנייה וגם מדד מחירי הדירות בירידה.מדד המחירים לצרכן אמנם עלה ב0.3 אבל אם