מחיר למשתכן: הדרך לדירה משלך

Untitled 1

תוכנית מחיר למשתכן (דירה בהנחה) של ממשלת ישראל היא יוזמת דגל בשוק הדיור בארץ, שמטרתה לספק דיור בר השגה לחסרי דיור, זוגות צעירים ומשפחות צעירות. התכנית יצאה לדרך בשנת 2015 שיזם אותה שר האוצר לשעבר משה כחלון בתמיכת משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל.

התוכנית נועדה להעניק הנחות לרוכשי דירות וסבסוד קרקע ליזמים, מה שמקל על כניסת רוכשי דירה ראשונה לשוק. ההנחה הסופית לרוכשי הדירות יכולה להיות משמעותית ולהגיע למאות אלפי שקלים מתחת למחיר השוק, בהתאם למיקום ולביקוש באזור. המדינה מוותרת על הכנסות ממכירת הקרקע ומשווקת אותן במחיר מסובסד ליזמי נדל"ן, שלאחר מכן מציעים את המחיר הנמוך ביותר למ"ר לדירה כדי לזכות בקרקע באמצעות מכרזים.

כדי להיות זכאים לתוכנית, אתם חייבים לעמוד בקריטריונים מסוימים. התכנית מיועדת לזוגות נשואים או ידועים בציבור, זוגות רשומים לנישואין, יחידים מעל גיל 35, הורים עצמאיים עם ילד אחד מתחת לגיל 21, ונכים בודדים בני 21 ומעלה. כמו כן אסור להם להחזיק או לשכור דירה בשש השנים האחרונות, או להיות בעלי זכויות כלשהן בדירה בבנייה.

כדי להתמודד על הדירות המוזלות, על הזכאים להנפיק תעודת זכאות ולהירשם להגרלות שמפרסמת המדינה מעת לעת. המדינה מפרסמת מדי כמה חודשים הגרלות מחירים לדיירים, לרבות הגרלות גדולות הכוללות לרוב כמה אלפי דירות הפרוסות על פני מגוון ערים ברחבי הארץ, והגרלות קטנות יותר של מאות דירות או כמה אלפים בכל פעם בעיר אחרת.

בעוד שתוכנית מחיר למשתכן מהווה צעד משמעותי לקראת מתן דיור בר השגה בישראל, עדיין יש אתגרים להתמודדות. משך הזמן בין שיווק הקרקע ליזם ועד למועד קבלת הקרקע בפועל עשוי להימשך מספר שנים, ועוד מספר שנים מההגרלה לזכאים ועד למסירת הדירות בפועל. בנוסף, קריטריוני הזכאות של התוכנית עשויים להוציא חלק מהאנשים הזקוקים לדיור בר השגה.

הרשמה להגרלת מחיר למשתכן

לאחר שזכאים נרשמו לתכנית וקיבלו תעודת זכאות, יוכלו להשתתף בהגרלות לדירות מוזלות. ההגרלות מתקיימות מעת לעת, כאשר הגרלות גדולות כוללות לרוב כמה אלפי דירות הפרוסות על מגוון ערים ברחבי הארץ. בערים שונות עשויות להתקיים הגרלות קטנות יותר של כמה מאות או כמה אלפי דירות בכל פעם.

באתר הממשלתי ניתן לקבל מידע מקיף על התכנית הכולל פירוט של כל דירות המגורים הקיימות במחיר השוכר בכל פרויקט משתתף, מספר החדרים בכל דירה, הקומה בבניין, שטח הדירה והמחיר . כמו כן, ניתן למצוא באתר מידע על מועדי רישום להגרלות, תנאי הזכאות לרישום ואופן הרישום להגרלות. במידה וההגרלה תבוצע בטרם התקבל היתר בנייה לפרויקט, יפורסמו נתוני התכנון של הדירות.

עלות הנפקת תעודת זכאות מחיר לשוכר הינה 187.20 ₪ והתשלום נגבה בתום התהליך המקוון. עם זאת, במקרים בהם יש צורך לצרף מסמכים הנדרשים לתהליך הרישום, על יחידים לגשת פיזית ולהירשם בסניפי חברות האחסון הכוללות את "עמידר", "מלגם" ו"אלונים". משפרי דיור אינם יכולים להירשם באינטרנט ועליהם להירשם בסניפי החברה בלבד. על שני הזוגות להגיע לסניף, אך לא בהכרח בו-זמנית.

לאחר עמידה בכל הקריטריונים של הזכאות, תקבלו תעודת זכאות בדוא"ל תוך 10 ימי עבודה. תעודה זו מאפשרת לכם להשתתף בהגרלות לדירות מוזלות ולנצל את הטבות התכנית.

זכיתי, מה הלאה ומה עם המשכנתא?

לאחר הזכייה בהגרלה ובחירת הדירה הרצויה, יש לוודא כי הנכם זכאים למשכנתא מאחד מהבנקים למשכנתאות טרם חתימת הסכם הרכישה עם היזם. רוכשי דירה בהנחה שזכו בהגרלה זכאים לקבל משכנתא בשיעור מימון גבוה מהמקובל בשוק כדי לסייע להם במימון רכישת הדירה. גובה המשכנתא נקבע לפי שווי השוק של הדירה ולא לפי מחיר רכישתה, כאשר נדרש הון עצמי מינימלי של 100,000 ₪.

הריבית על המשכנתא נמוכה ב-0.5% מהריבית הממוצעת על משכנתאות צמודות מדד כפי שמפרסם בנק ישראל מדי חודש, אך לא יותר מ-3%, בהתאם לתקופת ההחזר שבחר הלווה. זכאים יכולים לקבל משכנתא לתקופה של 30 שנה, עם אפשרות לקיצור תקופת ההחזר וליהנות מריבית נמוכה יותר, אך לא פחות מ-10 שנים.

מומלץ לבדוק עם יועץ משכנתא פרטי את האפשרות להוצאת משכנתא בתנאים טובים, ייעוץ משכנתאות עם יועץ מקצועי יכול להביא לחיסכון נוסף של מאות אלפי שקלים ולכן מומלץ האופציה לקחת את המשכנתא במחיר למשתכן דרך יועץ עם ניסיון ואמין.

כמו כן, זוכים המתגוררים בפריפריה זכאים למענק של 40-60 אלף שקלים בנוסף להנחה במחיר הדירה בתכנית מחירי דיור. המענק ניתן בשני תשלומים של 50% כל אחד לאחר השלמת תשלום מלוא ההון העצמי הנדרש. התשלום הראשון ניתן לאחר סיום הרצפה, והתשלום השני ניתן לאחר סיום השלד.

המענק ניתן מהבנק למשכנתאות רק לאחר חתימת חוזה הרכישה. הזכאים למענק יכולים לקבל עבור הדירה 60,000 ש"ח ממקורותיו, כך שההון העצמי בתוספת המענק יסתכם ב-100,000 ש"ח לפחות. זוכים בהתנחלויות מסוימות זכאים למענק בסך 60,000 ש"ח, בעוד זוכים בישובים אחרים זכאים למענק של 40,000 ש"ח.

סיכום

תוכנית מחיר למשתכן היא יוזמה חשובה בשוק הדיור הישראלי, שמטרתה לספק דיור בר השגה לחסרי דיור, זוגות צעירים ומשפחות צעירות. לתכנית אמנם יש אתגרים משלה, לרבות משך הזמן בין שיווק הקרקע ליזם ועד מסירת הדירות בפועל, אך היא מעניקה הנחות משמעותיות לרוכשי דירות וסבסוד קרקע ליזמים. זכאים יכולים להירשם להגרלות באתר הממשלתי ולקבל תעודת זכאות המאפשרת להם להשתתף בהגרלות לדירות מוזלות ולהגשים את חלומם לבעלות על בית.

שתפו עם חברים

קבל הצעת מחיר עכשיו!

הרשמו לניוזלטר שלנו

ידע שווה כסף

עיצוב ללא שם (17)
סקירות שוק

שוק הנדל"ן: מה צפוי לנו בשנתיים הקרובות?

שוק הנדל"ן עובר בשנתיים האחרונות שינויים דרמטיים, כאלה שלא נחוו כאן מאז ימי האינתיפאדה השנייה. וזה מפתיע מעט מאחר ודירת מגורים עשוי להיות 'מוצר צריכה

שלום בהרצאה
משכנתאות ומימון

הבשורה של מדד המחירים האחרון

מה אפשר ללמוד מהמדדים שפורסמו היום ומה צופן לנו העתיד? מדד תשומות הבנייה וגם מדד מחירי הדירות בירידה.מדד המחירים לצרכן אמנם עלה ב0.3 אבל אם